Gålöbasen

Lördag morgon 2016-09-10. Mercedesen lunkar på, den nya växellådan gör sitt jobb och motorn har precis uppnått sin rätta arbetstemperatur. Så det där lilla irriterande ventilljudet är borta.

Vi är på väg mot Gålöbasen och En Dag I Paradiset som arrangeras av Veteranflottiljen. Förhoppningsvis får vi följa med någon av båtarna på en åktur. Vid hamnen ligger Motortorpedbåt T56, T121 Spica, Robotbåt R142 Ystad och V150 Jägaren.

Gålöbasen

Motortorpedbåt T 56

Gålöbasen

Motortorpedbåt T 56

Gålöbasen

En solblekt lätt smutsig keps är hårdvaluta denna dag

Gålöbasen

Instrument, spakar och styrning i motortorpedbåt T 56

Vi tar oss ner i motorrummet via en liten rund lucka, det är en imponerande syn vi möts av. Allt utstrålar kraft, skönhet och värme. T56 är utrustad med tre stycken Isotta Fraschini dieselmotorer på vardera 18 cylindrar och 1630 hästkrafter. För tilläggning och back används en separat motor.

Gålöbasen

Vår favorit, motortorpedbåt T 56

T56 tillverkades 1957 på Stockholms Örlogsvarv ute på Djurgården där Junibacken ligger idag. Den var i tjänst 1958 till 1973.

Spoca 2016-09-15

Se även Bildmuseet- 2000- talet

2016-09-15 Hej. Blir ”lite rörd”, när jag läser om 4:de mtbdiv. Ja, jag menar naturligtvis fjärde motortorpeds divisionen. Jag hade förmånen att göra min värnplikt på Gålö, som stabschaufför. Det var någon gång runt 1973-74. Fick förutom dagpenning, ( 19 kronor), även sjötillägg (7 kronor) jag körde ju på däck… Ha ha. Körde en Volkswagenbuss och en Volvovalp med på hängd husvagn med en radioanläggning inuti. Dock ej samtidigt. Vi, landkrabbor, följde båtarna från Gålö upp till Härnösand och tillbaka, sedan ner till Karlskrona, Gotland och ner till Malmö. Ett bestående minne av detta är att enligt sägnen?? skall ett fartygsbefäl gått med full fart cirka 60 knop mellan öarna i Stockholms skärgård och olyckligtvis passerat ett antal damer som klapptvättade trasmattor. Skall via megafon försökt att informera kvinnorna att: Om ni tvättar, kommer marinen och sköljer. Enligt samma sägnen skall det ha blivit rättssak av det hela, eftersom en del småbåtar/ekor förliste, eller hamnade uppe i träden. Sant skall däremot vara att på en klipphäll skall det finnas tydliga spår efter tre (3) propelleraxlar. Med Vänlig Hälsning Göran Andersson / Örebro

Har du något minne från den här tiden?

Andra har även läst

MOTORMINNEN OCH FORDONEN - 10

GÅLÖBASEN

H. SJÖSTEDTS PLASTBÅTSINDUSTRIER

BILDGÅTAN - FLYGPLANET

Artiklar presenteras av

Idamex