Fartfyllda rallybrudar
Ewy Rosqvist och Ursula Wirths sensationella seger i Argentinas GP 1962.
I år 2012-11-04 är det exakt 50 år sedan paret segrade och skapade stora rubriker världen över och inte minst här hemma. De vann i en Mercedes-Benz 220 SE med en segermarginal på 3 timmar, 8 minuter och 25 sekunder.
Kalle Kling hos Mercedes Benz i Stutgart hade bestämt att Ewy Rosqviskt skulle köra en av de fyra Mercedesbilarna i Argentinas Grand Prix. Ewy och Ursula kom till Buenos Aires 10 dagar före start och paret fick som träning köra hela 460 mila banan för att orientera sig om kurvor och länsmansryggar, Ursula som var co-driver gjorde en banbeskrivning och det fanns 2500 passager som det gällde att se upp med.
Första starten gick i mörker klockan tre på morgonen. 286 ekipage ställde upp med 20 sekunders mellanrum. Ewy och Ursula kom iväg som femma från slutet. Vägarna var fina och hastighetsmätaren pendlade kring 200 km strecket. Mercedesen var snabb och paret plockade den ena konkurrenten efter den andra. I mål i Carlos Villa låg Ewy och Ursula femma.
Andra dagen hade Ewy och Ursula kört om alla 281 bilarna som startade före. Loppet gick nu på grusvägar och det var 40 grader varmt. Det dammade något alldeles enormt, vilket bidrog till många olyckor vid omkörningar. Ewy och Ursula som nu låg först följdes av Helikoptrar fulla med pressfolk.
I Tucuman ledde paret med 1 timme och 30 minuter och det var bara 89 förare kvar i tävlingen. De två sista etapperna gick fort och snittfarten sista dagen var 160 km i timmen. Vid målgången var segermarginalen 3 timmar, 8 minuter och 25 sekunder.
De blonda Svenskorna väckte mycket uppmärksamhet och Fangio släppte flickorna först efter 14 dagar och därefter blev det New York och Mercedes filmning.
De övriga Mercedesbilarna kördes av Europamästaren Eugen Böhringer, hemmamästaren Carlos Menditeguy och påläggskalven Herrmann Kühne. Sorgligt nog förolyckades Herrmann Kühne under tävlingen, en getahjord skuttade upp på vägen när han kom farande i nästan 200 km/tim.
Spoca 2012-11-02