Sveriges Grand Prix 1955
Startern Erik Westerberg räknar av de tio sista sekunderna, startflaggan faller, förarna springer mot vagnarna, motorerna dånar igång och fältet brakar iväg. Först ligger Silverpilarna med Fangio och Moss som jagar varandra över Kristianstadslätten.
Sveriges Grand Prix 1955
KAK fick upp ögonen för Råbelövsbanan, man hade under en längre tid letat efter en bilbana av kontinentalt snitt och helst även nära kontinenten. I slutet av 1954 meddelar KAK att Sveriges Grand Prix för bilar körs söndagen den 7:e augusti, 1955 i Kristianstad.
Prins Bertil, direktör Philipson och Sture Agvald, KAK åkte våren 1955 ner till Mercedesfabriken i Stuttgart, nu gällde det att få en definitiv startbekräftelse med fabriksförarna Fangio och Moss. Det hela avslutades lyckligt och det bjöds på en fin middag även Mercedes mytomspunna tävlingsavdelning visades upp. Därefter åkte prinsen vidare till sitt sommarställe i Nizza, Sture Agvald och direktör Philipson åkte hem till Sverige med ett undertecknat kontrakt avseende Mercedesstallets start i Sveriges GP.
Nu började tävlingsstallen anlända till Kristianstad, de inkvarterades på ortens bilfirmor och Ferraristallet fick låna lokaler på I6 motorverkstad. Fangio och Moss anländer senare till Bulltofta, Sydsveriges flygplats på den tiden. I sällskap är även den före detta racing stjärnan Rudi Caracciola med sin svenskättade fru Alice.
Innan tävlingen besiktigades banan av Prins Bertil och stallchefen hos Mercedes, den legendariske Alfred Neubauer.
Starten på Råbelövsbanan var enligt Le Mans-principen. Bilarna stod uppställda vid ban depån och förarna på andra sidan banan. När startskottet gick sprang förarna till bilarna, startade dem och körde iväg. Publikuppgifterna skiftar men det lär ha varit mellan 60.000 - 80.000 besökare den här dagen.
Startern Erik Westerberg räknar av de tio sista sekunderna, startflaggan faller, förarna springer mot vagnarna, motorerna dånar igång och fältet brakar iväg. Först ligger Silverpilarna med Fangio och Moss som jagar varandra över Kristianstadslätten.
Mercedes 300SLR bilarna fick smeknamnet "Silverpilarna", en ny finess var deras luftbromsar som var en uppfällbar koffertlucka. Den var upphängd i bakkanten och kunde på hydraulisk väg fällas upp i nästan 90 graders vinkel. Det var två fördelar, luftmotståndet ökades vilket sänkte hastigheten samtidigt fick man tryck nedåt på bakhjulen, vilket förbättrade väg kontakten och inbromsningen, med mindre risk för sladd.
Resultat specialsportvagnar, 32 varv, 209,184 km.
1. Juan Manuel Fangio, Mercedes 300 SLR, 78.13,7 min, 160,448 km/t
2. Stirling moss, Mercedes 300 SLR, 78.14,0
3. Eugenio Castellotti, Ferrari, 79.52,0
4. Jean Behra, Maserati 300S, 80.42,1
5. Benoit Musy, Maserati 300 S, 31 varv
6. Michael Head, Jaguar D, 30 varv
7. Roy Salvadori, Aston Martin, DB3, 30 varv
8. Erik Carlsson, Ferrari 340 MM, 28 varv
Resultat turistvagnar +2000cc, 16 varv
1. Karl Kling, Tyskland, Mercedes 300 SL
2. Erik Lundgren, Sverige, Mercedes 300 SL
3. Olle Persson, Sverige, Mercedes 300 SL
4. Berghe von Trips, Tyskland, Mercedes 300 SL
5. Bengt Mårtensson, Sverige, Mercedes 300 SL
Resultat seriesportvagnar +2000cc, 16 varv
1. R. von Frankenberg, Tyskl. Porsche Spyder
2. Björn Mårtensson, Sverige, Ferrari 250 (broder till Bengt Mårtensson)
3. André Loens, Frankrike, Maserati Sport
4. Gert Kaiser, Sverige, Porsche Spyder
5.Valdemar Sterner, Sverige, Ferrari Mondial
6. Arne Lindberg, Sverige, Austin Healey
7. Curt Lincoln, Finland, Jaguar 120 C
8. Charlie Lomander, Sverige, Ferrari 250
9. Gunnar Carlsson, Sverige, Ferrari Monza
Resultat turistvagnar 2000 cc, 16 varv
1. Joakim Bonnier, Sverige, Alfa Romeo
2. M. Leto di Priolo, Italien, Fiat V8
3. Sture Nottorp, Sverige, Alfa Romeo
4. Gunnar Bengtsson, Sverige, Alfa Romeo
5. C.-Gunnar Hammarlund, Sverige, Porsche
6. Harald Kronegård, Sverige, Porsche
7. Allan Borgefors, Sverige, Porsche
8. Olof Persson, Sverige, Porsche
9. R. Von Frankenberg, Tyskland, Porsche
10. K. R. Ericsson, Sverige, Alfa Romeo
11. Lars Edin, Sverige, Porsche
12. D. Leto di Priolo, Italien, Fiat V8
13. Voigt-Nielsen, Danmark, Porsche
14. Max Nathan, Tyskland, Porsche
15. Rainer Günzler, Tyskland, Porsche
16. Carl Lund, Sverige, Porsche
Svensk motorsport
Denna artikel om Sveriges Grand Prix 1955 för bilar är bara påbörjad, du kan hjälpa till genom att utöka den. redaktionen@spoca.se
Uppdaterad 2012-09-17