Artiklar
Hasse tar fram en hardtop till sin Austin Healey 100
Hasse Nyström har länge letat efter en Hardtop till sin blåa Austin Healey 100. "Busbilen", den som är nyrenoverad men inte omlackerad, med andra ord en bil som Hasse inte behöver vara vrålrädd om, perfekt för att använda dagligen och inte bara på sommaren.
Efter mycket letande stod det klart att det finns inget företag som säljer nya hardtops till Austin Healey 100. Ja då återstår bara att ta fram en egen hardtop i glasfiber. Hasse är ingen novis inom det här området, han har renoverat och byggt många bilar samt utvecklat egna produkter i bland annat glasfiber.

Första hardtoppen nu klar och monterad på Healeyn, ser bra ut! Men vi tar det från början.

Att arbeta med glasfiber är inte svårt men det kräver noggrannhet.
Först tillverkas en plugg som ser ut som den klara hardtoppen, därefter gjuts formen direkt på pluggen, i formen kan man sedan tillverka ett begränsat antal hardtops.
Hasse börjar med att malla av sufflettställningen och ta hänsyn till störtbågen samt få rätt höjd för bra komfort i bilen. Pluggen tillverkas i plywood och tunna reglar som limmas och skruvas fast. Det är ett evinnerligt mätande och tittande för att få rätt design och form, därefter limmar Hasse fast bitar av polyuretanskum för att få den slutgiltiga mjuka formen på hardtopen.

Det är mycket att tänka på, hur ser den ut på bilen? Som vanligt får man ta fem steg tillbaka och kolla kritiskt ur all vinklar. Vad behöver ändras? Här är pluggen provmonterad strax före den ska få sin slutgiltiga form av Robban ute på Ekerö.

Efter många veckors slipning och spackling börjar nu pluggen bli klar för lackering.


Pluggen är nu lackerad och förstärkningarna har kommit till. Hasse berättar att det är mycket viktigt att formen blir stabil och inte flexar.

Robban plastar nu upp formen i glasfiber, det är ett tålamodsprövande arbete och kräver stor noggrannhet. Andningsmask och god ventilation är ett måste.
Den första hardtoppen kan nu tillverkas
Formen som består av tre delar är nu klar, notera de kraftiga förstärkningarna, inget fusk här. Se även luftnipplarna, luft blåses in i formen när den nygjutna hardtoppen ska lossas från formen.
Nu väntar vi bara på slutresultatet, hur kommer den första hardtoppen se ut? Motsvarar den Hasses förväntningar?


Den nya hardtoppen provas och justeras in på Healeyn. Det ligger ett lager vit gelcoat på hardtoppen, men tanken är att den ska lackeras senare.

Den första hardtoppen blev över förväntan mycket bra, god passform och hög finish. Nu är hösten räddad, hardtoppen sitter på plats och värmesystemet är uppdaterat.
Har du en Austin Healey 100 och vill åka ombonat? Kontakta i så fall Hasse på hasse@comfortracing.se så kanske han kan hjälpa dig.