Förberedelser inför racet

Ibland uppstår det problem

Det är lördag morgon, alla är trötta efter en sen fredagskväll, det är problem med motorcykeln, den vill inte starta. Vad gör vi, vem har verktygen?

Det är killen med hjälm som äger motorcykeln, han kommer från Norge. Senare under dagen börjar racet vid Djävulsbacken, då måste motorcykeln fungera. Det ryktas att norrmannen vann förra året.

Verktygen kommer fram, någon räcker fram en stor skiftnyckel, några kommenterar val av verktyg, det går inte så fort, alla är fortfarande lite morgontrötta.

Djävulsbacken

Backen i Uddevalla är legendarisk, här kördes det backtävlingar redan på 1950- talet. Den här helgen är det A-Bombers som kör Hillclimb Race. 32 fordon kör, 8 hotrods, 8 kustoms, 8 motorcycles och 8 stock American cars 1956 eller äldre. Varje deltagare kör två race och försöker få samma tid på båda racen. Den som kör närmast första tiden vinner. Så farten har ingen betydelse.

Det här var ingen bra början på lördagen, åkt ända från Norge och står här med en trasig Hoj.

Kompisarna är många, tips och synpunkter bollas fram och tillbaka. En viss oro infinner sig, snart börjar backtävlingen, hinner vi bli klara? Efter en timme börjar mungiporna åka upp, felet ser ut att vara åtgärdat. Motorcykeln startas upp, härlig sång.

Provkörning, fungerar hojen eller.........Notera den bistra minen. Allting fungerar så nu är det högsta fart till Djävulsbacken inne i Uddevalla.

"Pep talk" inför backtävlingen Hillclimb Race at DEVILS PEAK 2010.

spoca.se 2010-10-15

Andra har även läst

BILDMUSEET - Bilbyggarentusiasterna.

WEBBUTIKEN - Snygga tavlor.

1980- TALET- Högkonjukturen sätter fart på Sverige.

Artiklar presenteras av

Idamex