Spocapedia

Renault R8 Gordini

Renault hade vunnit Monte Carlo Rallyt 1958 med paret Monraisse och Feret i en Dauphine. I början av 1960- talet bestämde sig Renault för att satsa mer på rallytävlingar. Motorgeniet Amedée Gordini som drev en liten verkstad utanför Paris fick i uppdrag att utveckla en ny motor till den kommande rallybilen.

Ny rallybil 1964

Den nya rallybilen presenterades på Parisutställningen 1964, den fick namnet Renault R8 Gordini, motorn var på 1108 cc och effekten 95 hk SAE vid 6.500 varv. Vilket var imponerande för en 1100 cc motor på 1960- talet. Den stora effektökningen fick Amedée Gordini med en ny topp, med snedställda ventiler, två axlar för vipparmarna och sfäriska förbränningsrum med 50 grader mellan ventilerna. Motorn fick även en vassare kamaxel och två dubbla Solexförgasare. Bilen fick en toppfart på 165 km/tim och vägde endast 800 kg. Servoassisterade skivbromsar runt om och en ny bakvagnsupphängning med dubbla stötdämpare på varje sida eliminerade överstyrning och gav bilen bättre väghållning.

Gordinin gick endast att få i "Franskt blått" med två vita fartränder över motorhuv, tak och bagagehuv. Ny instrumentpanel med runda instrument. Hastighetsmätare, varvräknare, oljetrycksmätare, temperatur- och bränslemätare samt uttag för kartläsarlampor. Nypris 14.200 kronor.

Första tävlingen bilen ställde upp i var Tour de Corse, framgången uteblev inte, av de fem första bilarna var fyra Renault R8 Gordini.

Midnattssolsrallyt 2007, Lars-Olov Hammergård och Jan Åslund, Ljusdals MS, Renault Gordini årsmodell 1967.

1967

Motorn är nu på 1255 cc och effekten 110 hk SAE vid 6.750 varv. Nytt är även två dubbla Weberförgasare och fem växlad helsynkroniserad växellåda. Toppfart 185 km/h. Ny front med fyra strålkastare med jodlampor.

Förare

Franska förare: Vinatier, Nicolas, Andruet, Therier och Piot.

Svenska förare: Berndt Jansson, Harry Källström, Håkan Lindberg, Sylvia Österberg. Först att tävla i Sverige med Renault R8 Gordini var Berndt Jansson, i Roslagsvalsen 1965. Läs även, några axplock kring den fina rallybilen Renault R8 Gordini.

Mer information eller rättelse, om du har mer information, rättelse, foton eller annan information om Renault R8 Gordini. Skicka ett mejl till redaktionen@spoca.se så att vi kan lägga till det.

Uppdaterad 2011-11-10

Andra har även läst

BILDMUSEET - Bilbyggarentusiasterna.

WEBBUTIKEN - Snygga tavlor.

1980- TALET- Högkonjukturen sätter fart på Sverige.

Spocapedia presenteras av

Idamex