Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 2
Utställning med 195 fotografier på Bildmuseet - Motorminnen och fordonen som belyser tidsandan från 1959 till 1970-talet.
vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13
Inbjudande Porsche 911
Fotograferad 1994, Östermalm i Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Porsche 911 från 1965 i originalskick, snygg pepita klädsel på stolarna.
GTV 2000
Fotograferad 1985, på Strandvägen i Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV, årsmodell 1974 eller 1975. Att det är en 2000 modell syns på de stora bakljusen, 1600 modellen har de mindre bakljusen. Den vackra karossen är ritad av Giorgetto Giugiaro för Bertone. Till vänster i bild skymtar en Opel Rekord 1900 S. Det unga paret bortom Saaben tittar ner på något, kan det vara deras barn som sitter i en barnvagn som är urlyft ur Saaben?
Parkeringsrutor i stan
Fotograferad 1975 på Kommendörsgatan i Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
VW 1200, troligtvis är det årsmodell 1965. Platsen är hörnan Kommendörsgatan och Sibyllegatan på Östermalm i Stockholm. Till höger i bild vid cyklarna skymtar de gamla parkeringsmätarna, viktigt var att alltid ha fickorna fyllda med kronor när det skulle parkeras i Stockholm. Opel Rekorden har parkerat utanför de anvisade parkeringsrutorna och för nära övergångsstället och det ser trångt ut för den vita Peugeoten.
Två hottade folkor
Fotograferad sommaren 1973 i Djursholm, Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Två hottade folkor fotade i Djursholm sommaren 1973. Den främre bilen är en 67:a med trimmad motor och pinstriping, de breda fälgarna med annat bultmönster är monterade med fälgadapters från Comfort Racing. Snyggt ormbo som var ett måste på alla ombygda folkvagnar.
Den bortre bubblan måste vara från 1968, 1969 kom de höga nackstöden. Ny motorlucka med luftinsläpp och andra fälgar är synliga förändringar. Längst bort i bild kommer en tidig Volvo 164:a och närmast i bild skymtar en Fiat.
Alfa Romeo spider
Fotograferad 1976 någonstans i Sverige.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Den första modellen av Alfa Romeo Spider, här ser vi den runda bakdelen som senare kapades av. Årsmodell, troligtvis 1969.
Bilen till sommarstugan
Fotograferad 1964 strax utanför Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Stockholmsfamiljen längtar ut till landet, sommarhuset som hyrs årsvis ligger fyra mil norr om stockholm. En lämplig bil måste införskaffas, valet faller på en ny Ford Anglia. Här ser vi den glada pappan med pipan i mungipan. Under vintern ställs bilen av i en lada i Rimbo trakten.
Grålle
Fotograferad 1964 strax utanför Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Sveriges vanligaste traktor Ferguson eller "Grålle" som den benämns idag. Föraren på Grållen heter Folke och han har tagit över gården efter sina föräldrar.
Äntligen femton år
Fotograferad 1968 på sommarstället i Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Femton år och en begagnad Zündapp Sport årsmodell 1966. Mopeden köps in 30 mars 1968 från Jarla Sport & Motor i Stockholm, försäkringen kostar 41 kronor för ett år på Vegetebolagen.
Englandsresan
Fotograferad 1966 i England.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Bilen, en Ford Taunus 17 M 1966 är nyinköpt för 14000 kronor och den första längre resan går till England sommaren 1966. Här på en rastplats, far behöver vila och stoppa pipan.
Intresset var stort
Fotograferad 1973 i Djursholm strax utanför Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17. Klas Sjöberg.
Intresset för att bygga om folkor (Volkswagen bilar) var mycket stort under 1970- talet. Bilarna var som standard mycket motorsvaga och torftigt utrustade.
Det första som införskaffades var en läderrat med mindre diameter, sedan blev det ett extractorsystem "ormbo" för skönare ljud och lite mer effekt. Slutligen monterades nya fälgar i aluminium eller Empi´s snygga Sprint Star Wheels.
De riktiga nördarna gick ett steg vidare och satsade på nya formriktiga stolar, nya instrument och trimning av motorn.
Corvette Stingray Coupe
Fotograferad 1973 på Hot Rod Show i Marmohallarna i Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Corvette Stingray Coupe 1967 som tävlade på dragstertävlingar i standardklassen. Här sitter en uppborrad 396 c.i. V8 i bilen, bakaxelutväxling är 4.11 och en fyrväxlad låda. Ansen fälgar runt om med Good Year däck fram och Positraction bak. Huv, aktern och stänkskärmar är ändrade i glasfiberplast. Ägare 1973 Kjell Öberg.
Ford 1937 cabriolet
Fotograferad 1973 på Hot Rod Show i Marmorhallarna, Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Ford 1937 cabriolet som drivs av en 1953 Ford sidventilad V8 som är kopplad till en Chevrolet växellåda. Ett halvårs arbete med iläggande av ny plåt och spackling därefter skickades alla delar separat till lackering i avocadogrön metalic. Stolarna kommer från Dodge Dart. Ägare 1973 Per Iggsten och bilen användes till semesterresa i Frankrike.
Ford de Luxe cabriolet
Fotograferad 1973 på Hot Rod Show i Marmorhallarna, Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Ford de Luxe cabriolet 1939 här på Hot Rod Show 1973, bilen var även med 1972 och vann pris. Forden är lackerad i Havannabrunt och ägaren Stig Sinclair har monterat elektriska fönsterhissar och axiellt skjutbar Grant ratt. Frambromsarna från Buick Electra har aluminiumtrummor. Instrumentbrädan är smakfullt ombyggd med hastighetsmätare och varvräknare från Volvo P 1800.
Oj, oj, oj
Fotograferad 1970 strax utanför Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
Zündappen får en välbehövlig renovering efter många turer till korvkiosken i Vallentuna.
Världens våghalsigaste show
Fotograferad 1967 på Stadion i Stockholm.
Bild publicerad 2010-12-17, Klas Sjöberg.
"Världens fränaste och våghalsigaste motorshow för första gången i Skandinavien". Så stod det i programet när Canadian Hell Drivers kom till Stockholm 1967. Uppvisningen varade i två timmar med hopp på 25 meter, körning på två hjul och massor av andra tricks.
Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 2
Utställning med 195 fotografier på Bildmuseet - Motorminnen och fordonen som belyser tidsandan från 1959 till 1970-talet.