Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 6

Utställning med 195 fotografier på Bildmuseet - Motorminnen och fordonen som belyser tidsandan från 1959 till 1970-talet.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Han åkte tävlingar med den

Fotograferad början av 1960- talet, Sollentuna i Stockholm.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

A-Forden igen om det nu är Peder Lundgrens. Den här bilen blev senare ännu mer ombyggd, bland annat sänkt över ramen. Det var nog den första ramsänkta bilen i Sverige. Han åkte tävlingar med den, banracing. Det ska finnas tidningsurklipp om det, sen hamnade bilen på ovägars omvägar hos Norrtälje Bosse för att sedan försvinna igen. Långt senare dök den upp igen i Enköping på Panko Bilskrot, där skrotbilarna stod ute och allt bra hade han inomhus. Skroten existerar fortfarande och lite grejer har han kvar men det har blivit raggarbils klubb uppe på övervåningen.

Barrvägs gänget

Fotograferad 1960- talet, Barrvägen i Sollentuna.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Barrvägs gänget med Janne Risberg längst till höger i skinnpajen, han som sitter på moppen är Tommy Hallin, Ola Ericksson är killen med toppluvan, han drev senare Erickssons Bilverkstad nere i Storrängsbotten i Stockholm. Levi Johansson kommer jag också ihåg. Kolla in mopederna, det ser ut som en Rusch med en sidovagn. Rusch var den häftiga mopeden som tillverkades i Stockholm på Klara Norra Kyrkogata.

Isbana

Fotograferad före 1953.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Isbane tävling någonstans i Sverige. Troligtvis är det första ägaren Björklund bakom ratten. Isdäck runt om och skärmar bak. Nordiska specialvagnsklassen lades ner efter 1953 års säsong så bilden måste var tagen innan.

Dubbla bakhjul

Fotograferad 1950- talet.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Dubbel montage bak, "för bättre fäste så klämmer vi dit dubbla hjul". Jag har mycket längre hjulbultar bak för att få fast dubbla bakhjul.

Min bil idag

Fotograferad 2000- talet, Järbo.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Uppe i Järbo, i huset till höger bodde killen som byggde bilen, men han hade även det här garaget där bilen bodde 1950 till 1953. Bilen byggdes på karosserifabriken i Järbo och sen när bilen var färdig tog han hem den till garaget. Det byggdes två bilar i Järbo och systerbilen som Ockelbo körde finns ej kvar.

Kul är att det satt en gubbe utanför huset när vi kom och de har ju pratat mycket, mycket om de här bilarna uppe i Järbo, det är ett stort samtalsämne och man undrar var den här bilen och syrran tog vägen. Gubben sitter nu utanför kåken och läser tidningen när vi kommer rullande med racern på en släpkärra och så ser vi hur han stirrar och tappar tidningen i knät.

Bägge bilarna nummer 49 och 57

Fotograferad 1950- talet.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Björklunds bil till höger och Erik "Ockelbo" Lundgrens till vänster. Björklunds bil finns kvar idag men Ockelbos är skrotad. Jag har kvar ett av dubbdäcken till Björklunds bil och roligt är att jag har träffat gubben som gjorde däcken. Han berättade att man tog gamla däck som var nernötta och allt vad mönster heter skars sedan den från däcken och sen sattes dubben i. Efter det satte han i ett däck innanför och sutligen i med en innerslang och blåste i 5 kilos tryck.

Längst till höger kan vara Alta Lundgrens Buick special. Det är inte alltid numreringen stämmer på bilarna. Men det finns en förklaring på detta. Specialarna hade fasta nummer, den första nummerserien byttes ut 1951 (man hade väl börjat fel) Så Björklunds bil hade först nummer 92 och fick sedan 57. De få tillfällen de hade andra nummer, berodde på att arrangörerna av någon anledning hade fått för sig att ha en egen nummerserie. Det var bara vid några tillfällen och handlade mest om tävlingar på travbanor. Källa: Tomas Karlsson

Hudiksvalls tävling i mars 1951

Fotograferad 1951, Hudiksvall.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Längs bort Sven Jönsson, Bergström, Berglund, Carlsson och Erik "Ockelbo" Lundgren. Grusad isbana, därav de dubbla bakhjulen, man lade grus på isen. Det var vanligare i slutet av 1940- talet då det var brist på gummidäck att göra spikdäck av

Gud vad härligt när alla brakar iväg. Kolla in bryggorna det måste vara en badplats dom håller till vid. Fy vad kallt det måste ha varit, tuffa gossar. Det gick inte åt så många heller, det var någon krasch nere i syd Sverige man släppte iväg alla långsamma bilarna först och de snabba fick komma efter. När de snabba skulle förbi inne i ett samhälle brakade de ihop, for ut i trädgårdar, tuttade eld på ett hus, det var jätte kalabalik.

Här är den spritt ny

Fotograferad början av 1950- talet, Järbo.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Här är den spritt ny, bild från Järbo och bredvid ligger garaget. bilen måste ha haft nummer 92 innan den fick 57. Det är ingen dålig samling där bakom, det är nog en Volvo PV, en pickis eller lastbil och längs till höger är nog en Ford från 1935/36.

Första gången bilen kommer hem på gården

Fotograferad 1950- talet, Järbo.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Splitt ny, första gången bilen kommer hem på gården. Friska däck och allting. Hålet för kylarlocket finns fortfarande kvar, någon har senare popnitat igen det och plastat över allt.

En okänd bil

Fotograferad 1960- talet .

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

En okänd Nordisk Specialare som väntar på renovering. Bilen finns kvar idag men jag ver inte mycket om den eller vem som har kört den.

Lång dubbat

Fotograferad 1950- talet.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Det här måste vara första ägaren Björklunds bil nummer 57 på någon istävling. Kolla in längden på dubbarna.

Ockelbo Lundgrens bil

Fotograferad första halvan 1950- talet.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Ockelbo Lundgrens bil, syrran till min bil. Troligtvis är det min bil bakom. Många pälsmössor, ser ut som ryssar, är det KGB som är här? Notera det är inga dubb på däcken, det kan vara sandad isbana, sånt åkte man också på.

Dubbla hjul bak

Fotograferad 1950- talet.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

Min bil igen med dubbel montage bak.

Gelleråsen

Fotograferad 2000- talet, Gelleråsen i Karlskoga.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

På Gelleråsen 2006, först är det Lenbergs bil och sedan min och bakom Roffes Snövit och sen Petterssons. Här fick vi bara uppvisningsköra. Jag var uppe på gelleråsen tre år 2006, 2007, 2008.

I garaget

Fotograferad 2000- talet, Bromma i Stockholm.

Bild publicerad 2011-02-11, Ronny Eriksson.

När jag hittade Nordisk Specialaren Nr: 57 ute på Lidngö så satt det en Corvettemotor i. För att återställa bilen till originalskick så fick det bli en sidventils V8 och här pågår renoveringen för fullt.

Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 6

Utställning med 195 fotografier på Bildmuseet - Motorminnen och fordonen som belyser tidsandan från 1959 till 1970-talet.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Startsidan | Mer om Bildmuseet |