Bildmuseet - Bilbyggarentusiaster och trender - 3

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16

Alla pojkars dröm en Zündapp- 64

Fotograferad i mars 1967, Lidingö.

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Min Zündapp 1964, den var trimmad med 5,5 hk cylinder. Rocketstyre och tuta med tre horn, lackerade invändigt i olika färger. Moppen framför i delar innan lackering.

Så här började det

Fotograferad 1967, Lidingö.

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Så här började det 1967 med en custom moppe. Som senare ställdes ut på Hot Rod Show i Marmorhallarna. Marchal Fantastic lyse fram.

Lasse Nigells Capri

Fotograferad 1970, Mantorp.

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Lasse Nigells Funny Car var den fösta karossförsedda bilen i Europa som gick under 10 sekunder på 402 meter. Europa rekord på Santa Pod, som höll i 5 år. Nitro injekterad bigblock. Hasse From tog över bilen senare då den hette Roing Viking och senare Ragnarök

Gunne Backs Corvette

Fotograferad 1970, Mantorp.

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1970, Gunne Back, Chevrolet Corvette. Till vänster Ford Torino. Det här var så häftigt så det var inte sant, man hade bara läst om det i Start & Speed.

Ola Nigells Nova

Fotograferad 1970, Mantorp.

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1970. Nova 1962-63, Ola Nigells Nitro Express, likaså den nitro injekterad, tillbaka flyttad motor, Hillborn injektion trattar upp genom framrutan, som på Lasses bil. Dessa bilar är de första riktiga svenska dragster bilarna.

A - Ford Coupe

Fotograferad 1970, Mantorp.

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1970, A-Ford Coupe 1928. Ägdes tidigare av Staffan Runhag, här är det nog Sven Rådström som är ägare. Bilen är byggd på Lidingö och finns kvar än i dag.

Mantorp 1970

Fotograferad 1970, Mantorp.

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1970. Chevrolet Corvette 1958/59 och Chevrolet Impala 1965/66. I bakgrunden Trimcos VW glasfiber kaross och någon sportbils kaross till höger.

Trimco VW

Fotograferad 1970, Mantorp

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1970, Trimco VW. Claes Ebbenäs känd VW trimmare.

Hot Rod Show 1971

Fotograferad 1971, Marmorhallarna i Stockholm.

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Hot Rod Show 1971, Batman. Renault CV4.

Batman

Fotograferad 1971, Mantorp

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1971, Batman med uppfälld kaross. Den gick på ca 13 sekunder på strippen.

Batman

Fotograferad 1971, Mantorp

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1971, sista översynen innan racet.

Ford Cab 1938

Fotograferad 1971, Mantorp

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1971, Larre Anderssons Ford Cab från 1938. Det fanns inga läktare då, dom fick inte ha publik, det var klubbtävlingar. SHRA Stockholm som är en Hot Rod klubb har aldrig varit så stora som då.

En av Sveriges första dragsters

Fotograferad 1971, Mantorp

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1971, en av Sveriges första dragsters, Sub Sonic. Det här var hjältar som kom, helt otroligt, unga killar, som rullar ner en dragster. Anders Lanz Ford 1946 i bakgrunden.

Före kraschen

Fotograferad 1971, Mantorp

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1971, Sub Sonic före kraschen.

Sub Sonic sista resa

Fotograferad 1971, Mantorp

Bild publicerad 2011-11-29, Olle Thorslund.

- Mantorp 1971, Sub Sonics sista resa före kraschen.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16

Startsidan | Mer om Bildmuseet |