Bildmuseet - Bilbyggarentusiaster och trender - 8
vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16
Garaget i Djursholm
Fotograferad i oktober 1973, Djursholm.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Ford 1939 Delivery inköpt under sommaren 1973 för 5000 kronor. Ratten införskaffades från Comfort Racing som då låg på Sveavägen 107 i Stockholm.
Ford 1939 Delivery
Fotograferad i oktober 1973, Djursholm.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Torpedväggen renslipas och hålen svetsas igen. Black & Decker borrmaskin (guldfärgad) med sliprondell användes flitigt för att få bort färg och rost.
Två skidstavar
Fotograferad 1973, Djursholm.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Mormor bodde i Djursholm och hon lånade gärna ut sitt garage. Pallbockarna var inköpta från Armens Överskottslager och ett par avlagda Gul & Blå jeans pryder här höger skärm. Kylaren är nyrenoverad och de övre fästena består av två kapade skidstavar med gängad rundstång inuti. Till höger Wolfrace fälgar med Pos-A-Tracktiondäck.
När sommaren närmade sig bar det ut till sommarstället
Fotograferad i juli 1974, Skrävsta.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Bakskärmarna till Deliveryn saknades men enligt uppgift skulle skärmar från Ford 1934 passa. Efter lite letande hittade jag två stycken i Enköping.
Rost och åter rost
Fotograferad i juli 1974, Skrävsta.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Det här var bland det sämsta jag sett, men det var två 34:a skärmar. På somrarna jobbade vi extra som brevbärare. Vi var ofta klara strax före lunch och då bar det ut till sommarstället för att svetsa rost.
Inpassning av höger bakskärm
Fotograferad i juli 1974, Skrävsta.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Bakskärmen ska här passas in till de 10 tum breda Ansen Sprint fälgarna. Däcket ska precis hamna innanför skärmkanten.
Inpassning av höger bakskärm
Fotograferad i juli 1974, Skrävsta.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Här ser vi tydligt att skärmen måste byggas på med ny plåt för att komma längre ut så att hjulet får rum och kan fjädra upp.
Vi var entusiaster
Fotograferad i juli 1974, Skrävsta.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Så här kunde det se ut i början av 1970- talet, dåliga verktyg, arbetsbänk av gammalt spillvirke, gassvetsen var lånade från någon kompis. Allting blev inte perfekt men vi hade kul, det var en spännande tid.
En spännande tid
Fotograferad i augusti 1974, Skrävsta.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Influenserna kom från USA och Hot Rod Show i Marmorhallarna, som var årets höjdpunkt. Det var en spännande tid, inget var omöjligt. Med inlånad dragbil och bogserlina drog vi runt bilen mellan olika garage i Stockholmstrakten.
Nytt garage
Fotograferad i november 1974, Stockholm.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Till hösten bogseras Forden in till ett flerbilsgarage på Armfeltsgatan i Stockholm.
Skärmarna klara
Fotograferad i november 1974, Stockholm.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Bakskärmarna klara och Ansen Sprintfälgarna med Pos-A-Tractiondäcken skymtar fram.
Häftigt 1974
Fotograferad i november 1974, Stockholm.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Så här skulle det se ut på 1970- talet. Breda fälgar som precis får rum innanför skärmarna.
Ny motor
Fotograferad i februari 1976, Djursholm.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- En V8 forslas hem till garaget i Djursholm, det planeras motorbyte för mer effekt i Ford Deliveryn. Efter moget övervägande säljs motorn och en sidventils V8 från ett Natolager inhandlas i stället.
Motorbyte
Fotograferad i juni 1976, Stockholm.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
- Kompisarna hjälper till med motorbytet, från början satt det en 60 HK sidventils V8 i Forden och här byter vi till en 100 HK sidventils V8. A-ställningen är byggd och ett spel inlånat.
Motorbyte
Fotograferad i juni 1976, Stockholm.
Bild publicerad 2012-01-25, Klas Sjöberg.
Dod och Tobbe firar ner nya motorn.