Bildmuseet - Svensk Hot Rod historia - 12
Bilder från Karl-Ola Englund.
vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15
Ford
Fotograferad 1977, Östersund.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Customiserad Ford, ägare 1977, Lennart Sahlin.
Hot Rod Show
Fotograferad 1976, Marmorhallarna i Stockholm.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Michael Feffer i Los Angeles byggde denna 1923 års T-Ford Pickupp. Metallkaross och Buick V8 motor på 401 cu.in. är kopplad till en 4-stegs Hydramatic växellåda. Kromad bakvagn från Jaguar. Besiktigad och registrerad i Kalifornien.
T-Hot Rod
Fotograferad 1976, Marmorhallarna i Stockholm.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Bo "Gamen" Sandberg blir senare ägare till bilen.
Skivfabrikens -31 Ford Roadster
Fotograferad 1976, Marmorhallarna i Stockholm.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Skivfabrikens -31 Ford Roadster på 32:a ram, Chevy V8 motor på 283 ci. En fyrväxlad Muncie låda. Bilen var besiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning. Lackering av Lasse "Gringo" Johansson.
Cheva bygge
Fotograferad början av 1970- talet.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Cheva bygge i plåt, skärmarna är original. Ägare var Bertil Åberg och frun sitter vid ratten.
Biskopsudden
Fotograferad slutet av 1970- talet, Djurgården i Stockholm.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Biskopsudden i Stockholm. Karl-Olas Buggy.
Hot Rod Show
Fotograferad 1976, Marmorhallarna i Stockholm.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Ed Wimble från England visar sin värsting T-Forden "The Outlaw" med aluminium V8 på 215 ci. Denna bil vann många toppriser, som Custom Car Show 1975 i London.
Hot Rod Show
Fotograferad 1976, Marmorhallarna i Stockholm.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Hot Rod Show 1976 i Ostermans Marmorhallar.
Karl-Olas T-Hot
Fotograferad 1970- talet, Karlholmsbruk.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Karl-Ola Englunds fina T Ford Roadster 1915. Egentillverkad ram i fyrkantsrör och Jaguar Mark10 bakaxel. Kaross i glasfiber från Karl-Ola och lack Ivve Hallberg.
Roy Anderssons reklamfilm för Trygg-Hansa
Fotograferad 1970- talet, Karlholmsbruk.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Roy Andersson gör reklamfilm till Trygg-Hansa. En ung kille parkerar vid kajkanten, han kliver ur bilen för att uträtta sina behov. Då kommer tåget som puttar ner bilen över kajkanten ner i vattnet.
Karl-Ola Englund får i uppdrag att tillverka bakre delen i glasfiber.
Roy Anderssons reklamfilm för Trygg-Hansa
Fotograferad 1970- talet, Karlholmsbruk.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Här ser vi den uppgjutna bakdelen som är förstärkt med stålrör. Karl-Ola maskerar karossen för att spruta silverfärgen.
Roy Anderssons reklamfilm för Trygg-Hansa
Fotograferad 1970- talet, Karlsholmsbruk..
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Snyggt blev det och bakljusen är lånade från originalbilen. I reklamfilmen sitter fästmön kvar i bilen när den puttas över kajkanten. Hon kryper senare ut genom bakrutan för att bli räddad.
Roy Anderssons reklamfilm för Trygg-Hansa
Fotograferad 1970- talet, Filmhuset Stockholm.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Leverans av karossen utanför Filmhuset i Stockholm.
Utställning
Fotograferad 1977, Östersund.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Trike bygge på utställning i Östersund. I bakgrunden "Silver Dollar" med kaross från Karl-Ola och lack Ivve Hallberg. Tyvärr brann bilen senare upp.
Elbilen
Fotograferad 1970- talet, Karlholmsbruk.
Bild publicerad 2015-09-16, Karl Ola Englund.
- Karl-Ola tog tidigt fram en elbil, det var ett projekt och beställningsjobb. Rör ram, fram- och bakvagn från VW. Karossen i glasfiber gjöts upp av Karl-Ola. Flickan på bilden är dottern i familjen. Elbilen lär fortfarande gå i Härnösandsområdet.