Design möter galenskap
1970- talet var en spännande tid, kreativiteten stod på topp, allt var möjligt. Det fanns många duktiga bilbyggare som bröderna Sven och "Gamen" Sandberg, där fanns skaparglädjen, djärvheten och ett gott öga för design och formspråk. Kunskaperna fanns inte alltid, men med mycket övning och envishet så blev slutresultatet oftast fantastiskt. Det var även modernt att hitta på fantasieggande namn på sina fordon, som Glowing Coupe, Early Bird och Surfing Bird.
Trenden att bygga om Folkor kom även igång här, företag som Comfort Racing importerade fälgar, stolar, rattar och mycket annat. Allt såldes på rekordtid till hungrande motorynglingar. En Folka som rönte mycket uppskattning var denna designade, vackra bubbla med allt onödigt avskalat. Men det höll på att gå alldeles galet. Efter lackering i en grön färgton upptäcks att de breda racingdäcken inte fyller ut hjulhusen snyggt.
Ett företag i Stockholm anlitades, åtta stycken distanser, 9cm långa med bultar tillverkas i en källarlokal i Atlasområdet. Så här 45 år senare undrar vi var modet kom ifrån, att åka omkring på racingdäck med 10 tum breda fälgar som sitter nio centimeter ut från bromstrumman. Är det galenskap eller allt för konsten? Spoca 2018-02-15
Taggar: Året är 1973 och vi kör in "bubblan" till Hot Rod Show | den nyfikna polisen | Historien om rikets mest bredaxlade Bubbla