Krom Victorian i raggarsvängen
Ronny Eriksson var på den här tiden raggare och med i klubb 1000. Ronnys kompis bytte i början av 1960- talet till sig en Krom Victoria mot en Austin A40. Visserligen var Victorian krockad i bakändan men det fixade kompisarna under en helg. Delar fanns på övergivna bilar uppställda ute i skogarna i Stockholmstrakten.
Krom Victorian var utrustad med de rätta detaljerna, riktigt plexiglastak och i motorutrymmet satt en Thunderbird motor. Så kompisen var helnöjd med bytet och bilen fick tjänstgöra i raggarsvängen i Stockholm.
Efter en tid började suget efter något nytt komma så det bestämdes att Krom Victorian måste säljas. Köparen kom ner och ville provköra bilen, det visade sig att han hade en tung gasfot så färden slutade mot en telefonstolpe. Det blev ingen affär och bilen skänktes senare bort. Där slutar alla spår efter den häftiga Ford Crown Victorian som i mitten av 1960- talet inte var värd att reparera. Ronny har då och då funderat på vart den tog vägen, men det är ingen som vet.
Ford Crown Victoria byggdes mellan år 1955 och 1956. Det fanns två modeller, Ford Crown Victoria och Ford Crown Victoria Skyliner, den senare var utrustad med plexiglas framför krombågen.
Taggar:
Bildmuseet, Motorminnen och fordonen, vägg 3
Bildmuseet, Motorminnen och fordonen, vägg 4
Bildmuseet, Motorminnen och fordonen, vägg 5
Bildmuseet, Motorminnen och fordonen, vägg 6
Krom Victorian på raggarrundan
2014-11-28